Grændsen-ferja var et velkjent syn i distriktet
Peder og Thorvald Grændsen sjøsatte ferja si i 1945, og den ble raskt et velkjent syn i distriktet.
Den første turen var trist og høytidelig: De fraktet sin stemors kiste til begravelsen i Dypvåg kirke.
Brødr, Grændsen Båtbyggeri ligger på Dyngeholmen. Materialer, motorer, propellanlegg, kopper-
nagler og alt annet som trengtes, måtte fraktes sjøveien.
Ferja ble dessuten lånt ut, eller brødrene påtok seg oppdrag. Ferja fraktet nær sagt alt mulig, fra 17. maikomiteen til kuer, sand og utallige flyttelass.
Litt ut på 1980-tallet fant Thorvald og Norris ut at ferja hadde gjort sitt, og den gikk opp i røyk. Kremert.
Ferja blir født på ny
Ånon Nilsen Bergendals farfar, Anker Norris Nilsen, kjøpte båtbyggeriet av sin onkel Thorvald Grændsen på 1970-tallet. Nilsen solgte det i 2003 videre til sønnesønnen.
Ånon fant de originale tegningene til Grændsen-ferja. Han justerte og bearbeidet dem, slik at de passet til en av de moderne produksjonsmetodene; kryssfiner og epoxy.
1. Byggingen av den nye ferja startet helt på skrætsj.
Ett år brukte han all fritid og alle ferier i båtbyggeriet. 15. mars 2009 sjøsatte han «Peder».
Familie og venner stilte som med-hjelpere, og det hele ble behørig omtalt av Tvedestrandspostens journalist Mette Urdahl.
Noen visste om prosjektet, men da Ånon dro på jomfrutur ved Borøya, var det mange som glippet med øynene da de så Grændsen-ferja lys «levende» igjen.
2. «Peder» bygges med bunnen opp. På malene skal listverket festes.
3. Listverket viser tydelig hvordan linjene i den ferdige båten blir.
Den gamle ferja fortøyd ved Brødr. Grændsen Båtbyggeri i Dynge. Bak ferja ligger tre andre Borøy-sjekter. Mannen i den åpne sjekta, er Yngve Olsen. Yngve flyttet hjem til Holmesund etter å ha arbeidet som flymekaniker på Fornebu i mange år. Folk som hadde problemer med motoren, dro (rodde!) til Yngve. Dette bildet er trolig tatt i 1974, da en av de siste Borøy-sjektene ble sjøsatt. (Foto: Sigrid Eskild Nilsen)
Den nye ferja på prøvetur i Kilsund noen dager etter sjøsettingen i 2009. Ferja er døpt «Peder» etter Peder Grændsen. Dersom man ser nøye etter, oppdager man at styrhuset er blitt litt høyere. «Peder» har ståhøyde i styrhuset, mens man i den gamle ferja stod på tiljene ved siden av motoren. (Foto: Guttorm Eskild Nilsen)
4. Strimlene med kryssfiner stiftes fast i kryssende mønster.
18. Det er montert elektrisk vinsj i toppen av krana, slik at man slipper å sveive.
Du er velkommen til å ta kontakt, dersom du vil vite mer.
Telefon: 902 46 727 E-post: aanonnb@hotmail.com
Adresse: Ånon Nilsen Bergendal, Dyngeveien 25, 4916 BORØY
Thorvald Grændsen (t.h.) konstruerte de 433 sjektene og andre båtene som ble bygget ved Brødrene Grændsen Båtbyggeri fra 1930 til først på 1970-tallet.
Spesielt den 20 fot store åpne sjekta han konstruerte midt på 1950-tallet, blir av mange betraktet som en av de peneste sørlandssjektene som er blitt bygget.
Her er Thorvald sammen med Peder Herbert Andersen, nærmeste nabo til båtbyggeriet. Herbert hadde arbeidet i Redningsselskapet, og hadde båter og sjøfart i blodet. Han leide ofte ferja og var fraktmann i Tvedestrands-distriktet.
Herbert stilte alltid opp når Thorvald og Peder trengte en håndsrekning. (Foto: Sigrid Eskild Nilsen)
Brødr. Grændsen Båtbyggeri på Facebook.
Guttorm Eskild Nilsen 20©20 E-post: guttorm@guttormnilsen.com. Telefon: 911 34 762.
Eskild Tekst og Foto Guttorm Eskild Nilsen. Organisasjonsnr. 986 870 822. Bankkonto: 1206 27 50179.